Jak kadrować? - metody kadrowania

2013-04-12 • Komentarze(1)

Jak kadrować? – główny temat naszych dzisiejszych zmagań z fotografią. Czy wiecie, że przemyślane kadrowanie zdjęcia, podwyższa jego atrakcyjność? Postaramy się nieco bardziej przybliżyć wam temat kadrowania. Opiszemy parę metod, które od lat funkcjonują i wciąż się sprawdzają. Pamiętajcie jednak, że czasami uzasadnione odstępstwo od normy, sprawdzi się lepiej (wyjątki których nie da się wyjaśnić). Zacznijmy jak zwykle od krótkiej teorii.



Kadrowanie – w fotografii i filmie – wycięcie z pierwotnie zarejestrowanego lub tylko obserwowanego obrazu określonego jego fragmentu w celu uzyskania optymalnego dla widza kadru. Kadrowanie decyduje o tym, w jaki sposób rejestrowany obiekt wkomponowany jest w całość kadru, i co za tym idzie, w jaki sposób ten obiekt będzie oddziaływał na widza.


Przyjmijmy więc założenie, że kadr będzie nam odzwierciedlać prosta figura geometryczna jaką jest prostokąt, pokazany na obrazku poniżej.

kadr

Mamy już swój kadr. Spróbujmy uzupełnić jego zawartość zdjęciem.

kadrowanie


Trójpodział
Wyobraźmy sobie teraz 2 linie poziome, które podzielą nam kadr na 3 części, a następnie dołóżmy jeszcze 2 pionowe, które łącznie dadzą nam 9 części. Tak powstała siatka tworzy bazę kadru naszej kompozycji na fotografii. Punkty, w których przecięcia nazywane zostały – „mocnymi punktami”, ponieważ udowodnione zostało, że to właśnie one przyciągają najbardziej ludzki wzrok. Postarajmy się więc wykorzystać ten aspekt i wskażmy odbiorcy dosłownie mówiąc: „na co ma zwrócić uwagę”. Taka siatka jak przedstawiona poniżej określa kadrowanie o nazwie ”trójpodział”.

trójpodział

Umieśćmy w kadrze zdjęcie fotografa, który był wyposażony w wiedzę na temat kadrowania za pomocą siatki trójpodziału. Wyobraził on sobie ów siatkę przy kadrowaniu swojego obiektu w wizjerze aparatu.

trójpodział kadrowanie

Trzy punkty przecięcia wyraźnie wskazują nam obiekt fotografowany. Natomiast poziome linie, ujawniają również inne aspekty. Dolna linia, ukazuje nam pierwszy plan a fotografia na jej poziomie nie jest rozmyta, górna natomiast ukazuje drugi plan, a zdjęcie na jej poziomie jest mocno rozmyte. Pionowa prawa linia na której znajdują się dwa punkty przecięcia oraz pozioma dolna, na której również znajdują się dwa punkty przecięcia wskazuje nam obiekt. Zgodnie z teorią umieściliśmy zatem obiekt w mocnych punktach kadru.


WAŻNE!
Sposobów na wykorzystanie siatek kadrowania jest mnóstwo. Możemy wziąć pod uwagę głębie ostrości, kolorystykę, rozmycia, jasne i ciemne partie zdjęcia, plany zdjęcia, wykorzystywać linie na zdjęciu itp.



Złoty podział
Złoty podział, siatka kadru często mylona z trójpodziałem. Przyczyną pomyłek jest podobieństwo obydwu siatek. Warto też wspomnieć, że trójpodział to uproszczona wersja złotego podziału. Wygląd i wzór złotego podziału przedstawiamy poniżej.

złoty podział

Spróbujmy teraz wykorzystać kadrowanie za pomocą złotego podziału na naszym zdjęciu.

złoty podział w fotografii

Punkty przecięcia wskazują miejsca ostre i ważne elementy zdjęcia. Mały prostokącik, który powstał na środku kadru, ukazuje nam scenę fotografii. Linie poziome przebiegają po krawędziach rąk sugerując zakończenie 1 planu i przejście w następny, a także dzielą nam zdjęcie na jaśniejsze partie i ciemniejsze.



Kadr centralny
Chyba nie trzeba tłumaczyć na czym polega kadr centralny. Naszym zdaniem jest troszkę nudny i zbyt pospolity, ale ile ludzi tyle gustów.

kadrowanie centralne

I prosty przykład :

kadr centralny


Kadr skośny
Bardzo ciekawą metodą jest kadr oparty na przekątnej (inaczej: kadr skośny). Polega on na podzieleniu kadru za pomocą przekątnej i dwóch do niej prostopadłych, na cztery trójkąty prostokątne.

kadr skośny

Spróbujmy dopasować się również do tej siatki.

kadrowanie skośne

W mocnych punkatch kadru, pojawiły się twarze dzieci, znajdują się one również na jednej przekątnej. Kąt zdjęcia sprawia że jest ono bardziej dynamiczniejsze (pamiętajmy jednak że pochylając nieco kadr, nie powinniśmy przekraczać kąta 45 stopni). Lewa prostopadła ładnie ujawnia nam postać chłopczyka.


Kadr oparty na spirali
To chyba najtrudniejszy kadr do zastosowania. Do tej siatki trzeba naprawdę wytężyć swoją wyobraźnie w trakcie robienia zdjęcia. Polega ona na podzieleniu prostokątów, powstałych przez wykorzystanie jednej pionowej linii złotego podziału oraz na naniesieniu na nich spirali opierającej się o boki. Spróbujmy bardziej zobrazować ten kadr rysując po kolei złote podziały, wyznaczając sobie jedną ustaloną linie pionową, obracając jednoczśnie kadr o 90 stopni w przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara.

kadr spiralny

kadrowanie oparte na spirali

Udało nam się, przyszła kolej na wykorzystanie siatki w praktyce.

spirala w kadrowaniu

Końcowy punkt spirali (mocny punkt kadru) przedstawia nam głowę motocyklisty, spójrzcie również na pochylenie motocykla. Na początku spirali jest on dalej, natomiast im bardziej ona się zatacza, motocykl znajduje się bliżej.

Znamy już niektóre z siatek kadrowania, możemy teraz w pełni świadomie kadrować zdjęcia. Pamiętajmy również o możliwości połączenia różnych siatek kadrujących, przykład przedstawiamy poniżej.

metody kadrowania przyklady

Na dzisiaj koniec tematu kadrowania.
Próbujcie, testujcie i pytajcie!

Pozdrawiamy FotoSM.pl


kod z obrazka

autor: Kris
data: 2014-04-09

A wszystkie te zasady są po to, żeby je łamać. Najgorszy jest jednak kadr z centralnym ujęciem postaci i symetryczność. Niektórym wydaje się, że wygląda to dobrze, a stało się to juz dawno wtórne i mało artystyczne